2 Covid19 sürecinde eğitim-öğretimi etkileyen güncel sorunlar
2 Covid19 sürecinde eğitim-öğretimi etkileyen güncel sorunlar
COVID-19 SÜRECNDE EĞİTİM-ÖĞRETİMİ ETKİLEYEN GÜNCEL SORUNLAR
Dünya Sağlık Örgütü (WHO) tarafından, Çin'de başlayan koronavirüs türü olan SARS-CoV-2 nedeni ile küresel salgın ilan edildi. COVID-19 diğer adı ile bilindiği üzere koronavirüs, dünya çapında birçok alana etki edip değişikliklere neden oldu ve halen etkileri devam etmektedir. Pandemi süreci, eğitim üzerinde de değişikliklere yol açmıştır. Bu yazıda, pandemi sürecinin eğitim ve öğrenciler üzerindeki etkileri ele alınmıştır.
Günümüzde, "21. yüzyıl dijital okur-yazarlık" kavramı ortaya çıktı. Western Syndey Üniversitesi Dijital Okuryazarlığı bilgiye erişimin internet platformları, sosyal medya ve mobil cihazlar gibi dijital teknolojiler aracılığıyla sağlandığı bir toplumda yaşamak, öğrenmek ve çalışmak için sahip olunması gereken beceriler olarak tanımlıyor. Aslında, pandemi sürecinden önce de eğitim alanında reformlar yapılmaya başlanmıştı ama pandemi süreci bu reformları hızlandırıp zorunlu hale getirdi. Eğitim alanı da 21. yüzyıl becerilerine uyum sağlayacak şekilde inşa edilmeye başlandı.
Pandemi sürecinin başlaması ile uzaktan eğitim sisteminin temelleri atılmaya ve yeni bir eğitim düzeni oluşturulmaya başlandı. Öğrenciler, veliler ve öğretmenler kendilerini daha önce alışkın olmadıkları bir durumun içinde buldular. Bir anlamda bu sürecin başlaması ile birlikte dijital bir dönüşüm yaşanmaya başladı. Bu dönüşüm beraberinde birçok sorun meydana getirdi.
Tespit Edilen Sorunlar:
ü Bazı öğrencilerin maddi imkansızlıklar nedeniyle ya da altyapı yetersizliği nedeniyle canlı derslere katılım sağlayamaması.(%20 )
ü Taşımalı olarak gelen köylerde yaşayan öğrencilerimizin canlı dersleri takip edebilecekleri kendilerine ait ortamlarının olmaması.
ü Öğretmen-Öğrenci veya Öğretmen-Veli iletişiminin az olması.
ü Sürekli bilgisayar veya telefon karşısında bulunmanın olumsuz etkilerinin oluşması.
ü Öğrencilerin ders çalışma, kitap okuma gibi konularda takibinin zorlaşması.
ü Derslere devam etmenin isteğe bırakılması nedeniyle katılımı düşürmesi.
ü Ev ortamında öğrencilerin dikkatlerini dağıtacak birçok unsurun bulunması..
ü Öğrenciler psikolojik olarak okuldan uzaklaşması.
ü Uzaktan eğitim sürecinde pansiyonlu ve taşımalı sistem öğrencilerinin internete erişimimkânlarından yoksun oldukları için düzenli olarak derslere katılamaları. bu durumun uzaktan eğitime ulaşım imkânı olmayan öğrencilerle, imkanı bulunan öğrenciler arasında sosyo ekonomik eşitsizlik sorununu ortaya çıkarması.
ü Okula giden öğrenci sayısının fazla olduğu ailelerde öğrencilerin ders saatlerinin çakışması nedeniyle canlı derslere düzenli devam etmede sıkıntılar yaşanması.
ü Canlı derslerde yalnız anlatma metodu kullanılabildiği için öğrencilerin dikkat ve ilgisini canlı tutmanın, öğrenciyi derste aktif katılımını sağlamanın zor olması.
ü Konu pekiştirme çalışmalarında ödev ve performans çalışmalarında geri dönütlerin zayıf olması.
ü Derse katılımın isteğe bağlı olması nedeniyle farklı derslerde farklı öğrencilerin olması nedeniyle devamlılığın önemli olduğu derslerde verimliliğin düşmesi.
ü Öğretmen – veli iletişimini sağlamak adına kurulan iletişim gruplarına rağmen velilerin derslere aktif katılımı sağlamada yeterli olmaması.
ü Salgın nedeniyle okulların açılamamasının yanı sıra sınavların da yapılamamış olmasının öğrencilerde okula karşı ilgisizlik ve isteksizliğe neden olması.
ü Derse katılan öğrencilerin ekran başında geçirdikleri süre dikkate alındığında sürenin fazla olmasının öğrenci psikolojisi ve fiziksel yapısını olumsuz etkilediğinden öğrencilerin zamanla derslere katılımlarını azalması.
ü Yoğun bir çalışma gerektiren derslerin zorluğu öğrencilerin bu derslere olan ilgilerini azaltması.
ü Beden eğitimi, meslek dersleri ( özellikle Kur'an-ı Kerim, Arapça dersleri )gibi uygulama ağırlıklı derslerin öğretmenlerin anlatımını, öğrencilerin anlamasını zorlaştırması.
ü İnternet bağlantısı koptuğu için veya istenilen zamanda derslere bağlanmada yaşanan gecikmeler zaten 30 dakika olan derslerin sürekli kesilmesi, gibi yaşanan zaman kaybının öğrencilerin motivasyonunun olumsuz etkilemesi.
ü Bu sürecin belirsiz olmasının da etkisi ile öğrencilerin uzaktan eğitimi çok fazla önemsememeleri.
Çözüm Önerileri:
- Bütün öğrencilere internete erişim sağlayabilecekleri teknolojik cihazlar temin edilmeli ve uygun internet paketleri sağlanmalıdır.
- Derslere devam (belgelenmiş zorunlu haller dışında) zorunlu hale getirilmelidir.
- Öğretmenlere teknoloji kullanımı konusunda eğitimler verilmelidir.
- Öğrencilerin sürekli olarak ekran karşısında sürekli durmasının olumsuz etkileri nedeniyle EBA dersleri aralıklı olarak planlanmalıdır.
- Sınavlar merkezi olarak yapılmalıdır.